На 17 годишна възраст художникът започва да прави дисекции на трупове от църквно гробище. Между 1508 и 1512 година рисува тавана на Сикстинската капела в Рим. Сега, 500 години по-късно са открити скритите анатомични илюстрации на Сикстинската капела, умело скрити от очите на папа Юлий II и безбройните религиозни поклонници, историци и любители на изкуството от векове.
Великият художник Микеланджело е изучавал анатомия. Той е унищожил почти всички свои бележки и рисунки, които биха разкрили връзката между науката и неговите картини. Двама американски експерти по невроанатомия (Иън Сук и Рафел Тамарго) обаче са успели да открият любопитни илюстрации в една от най-известните му творби - Сикстинската капела. Фреската е разполжена от изток на запад, като се започне от входа на параклиса и се завърши над олтара. Последният панел изобразява Бог, отделяне на светлината от тъмнината. Това е мястото, където изследователите съобщават, че Микеланджело „скрил“ ствола на мозъка, очите и зрителния нерв на човека във вътрешността на фигурата на Бог, непосредствено над олтара.
Специалистите от университета "Джонс Хопкинс" твърдят, че на последния западен панел от тавана, където е изобразено как Господ разделя с ръце тъмнината от светлината, е предаден точно човешкият гръбначен стълб и мозъчен ствол. Има анатомически несъответствия на гърлото и гърдите на фигурата на Господ, каквито няма по другите тела във фреската. Светлината върху нея пада пряко и специалистите са убедени, че всичко е направено от гениалния художник съвсем съзнателно. Когато странно изглеждащият врат бъде наложен върху снимка на човешки мозък, гледан отдолу, линиите съвпадат точно.
Има още нещо странно. Платът се простира до центъра на мантията на Бог по особен начин. На кръста мантията е по особен начин смачкана, сякаш разкриваща оптични нерви на две си очи. Гънка на тъканта, започваща от кръста, прилича много на човешки гръбначен стълб. Сук и Тамарго са убедени, че несъответсвията не са грешка, а по-скоро скрито послание. Що се отнася до образите на Микеланджело, има изобразени и други анатомични особености на други места по тавана, например бъбреците. Те са представлявали особен интерес за него, тъй като е известно, че художникът е страдал от камъни в бъбреците.
Не е тайна, че отношенията на Микеланджело с Католическата църква се обтягат. Художникът е бил един обикновен човек, който ненавиждал разкоша и корупцията на Църквата. По-късно той развива вяра в спиритизма, за което е бил осъден от папа Павел IV. Основният принцип на спиритизма е, че пътят към Бога може да се намери не само в рамките на църквата, но и чрез директна връзка с Бога. Папа Павел IV тълкува Страшния съд на Микеланджело, нарисувана на стена на Сикстинската капела като оклеветяваща, чрез внушаване, че Исус може да живее в нас, без да има нужда от църквата. Освен това друг известен факт е, че Микеланджело не е погребан на основание на Ватикана, а в гроб във Флоренция. Дали това е случайно?
В статия в сп. "Неврохирургия" двамата експерти пишат, че Микеланджело е включил детайлите като тайно послание в картината. Те не правят предположения за неговото значение. Възможни са няколко интерпретации. Едната е за сблъсъка между науката и религията. Друго обяснение е, че картината разкрива повече само за тези, които я гледат дълго и внимателно. Така експерти по анатомия виждат в нея човешки органи.
Двамата американски учени обаче не са първите, които виждат необичайни форми в известната фреска. През 1990 г. лекарят Франк Мешбъргър доказа, че централният панел на "Сътворението на Адам" е идеална анатомическа илюстрация на напречен разрез на човешкия мозък.
Дали това е светотатство или отдаване на почит?
Великият художник Микеланджело е изучавал анатомия. Той е унищожил почти всички свои бележки и рисунки, които биха разкрили връзката между науката и неговите картини. Двама американски експерти по невроанатомия (Иън Сук и Рафел Тамарго) обаче са успели да открият любопитни илюстрации в една от най-известните му творби - Сикстинската капела. Фреската е разполжена от изток на запад, като се започне от входа на параклиса и се завърши над олтара. Последният панел изобразява Бог, отделяне на светлината от тъмнината. Това е мястото, където изследователите съобщават, че Микеланджело „скрил“ ствола на мозъка, очите и зрителния нерв на човека във вътрешността на фигурата на Бог, непосредствено над олтара.
Специалистите от университета "Джонс Хопкинс" твърдят, че на последния западен панел от тавана, където е изобразено как Господ разделя с ръце тъмнината от светлината, е предаден точно човешкият гръбначен стълб и мозъчен ствол. Има анатомически несъответствия на гърлото и гърдите на фигурата на Господ, каквито няма по другите тела във фреската. Светлината върху нея пада пряко и специалистите са убедени, че всичко е направено от гениалния художник съвсем съзнателно. Когато странно изглеждащият врат бъде наложен върху снимка на човешки мозък, гледан отдолу, линиите съвпадат точно.
Има още нещо странно. Платът се простира до центъра на мантията на Бог по особен начин. На кръста мантията е по особен начин смачкана, сякаш разкриваща оптични нерви на две си очи. Гънка на тъканта, започваща от кръста, прилича много на човешки гръбначен стълб. Сук и Тамарго са убедени, че несъответсвията не са грешка, а по-скоро скрито послание. Що се отнася до образите на Микеланджело, има изобразени и други анатомични особености на други места по тавана, например бъбреците. Те са представлявали особен интерес за него, тъй като е известно, че художникът е страдал от камъни в бъбреците.
Не е тайна, че отношенията на Микеланджело с Католическата църква се обтягат. Художникът е бил един обикновен човек, който ненавиждал разкоша и корупцията на Църквата. По-късно той развива вяра в спиритизма, за което е бил осъден от папа Павел IV. Основният принцип на спиритизма е, че пътят към Бога може да се намери не само в рамките на църквата, но и чрез директна връзка с Бога. Папа Павел IV тълкува Страшния съд на Микеланджело, нарисувана на стена на Сикстинската капела като оклеветяваща, чрез внушаване, че Исус може да живее в нас, без да има нужда от църквата. Освен това друг известен факт е, че Микеланджело не е погребан на основание на Ватикана, а в гроб във Флоренция. Дали това е случайно?
В статия в сп. "Неврохирургия" двамата експерти пишат, че Микеланджело е включил детайлите като тайно послание в картината. Те не правят предположения за неговото значение. Възможни са няколко интерпретации. Едната е за сблъсъка между науката и религията. Друго обяснение е, че картината разкрива повече само за тези, които я гледат дълго и внимателно. Така експерти по анатомия виждат в нея човешки органи.
Двамата американски учени обаче не са първите, които виждат необичайни форми в известната фреска. През 1990 г. лекарят Франк Мешбъргър доказа, че централният панел на "Сътворението на Адам" е идеална анатомическа илюстрация на напречен разрез на човешкия мозък.
Дали това е светотатство или отдаване на почит?
Няма коментари:
Публикуване на коментар